فهرست

دانشمندان مسیر خونی- مغزی در موش پیدا کردند که می تواند در پس بیماری آلزایمر باشد

 

دانشمندان مسیر خونی- مغزی در موش پیدا کردند که می تواند در پس بیماری آلزایمر باشد

محققان شواهد جالبی در موش ها یافته اند که نشان می دهد یک مسیر خونی -مغزی می تواند مسئول ورود ذرات سمی به ماده خاکستری ما در بیماری آلزایمر باشد. این تحقیق، هنوز در مراحل اولیه است و ما تا زمانی که بتوانیم آن را برای انسان ها به کار ببریم فاصله زیادی داریم، اما این یک سرآغاز قانع کننده است که می تواند به ما کمک کند تا در نهایت توضیح دهیم که چرا علت بیماری دژنراتیو و درمان آن به سختی مشخص شده است.

چندین دهه تحقیقات نشان داده است که پروتئین بتا آمیلوئید در ایجاد بیماری زوال عقل، بیماری آلزایمر، موثر است. علیرغم شهرت آن، هنوز چیزهای زیادی درباره این زنجیره کوتاه اسیدهای آمینه و نقش معمول آن در بدن نمی دانیم. آنچه ما می دانیم این است که اگر در مغز توده هایی از آن ایجاد شود، پیش بینی طولانی مدت سلامت روان خوب نیست. در سال های اخیر موارد زیادی در مورد حرکت بتا آمیلوئید در سراسر بدن و مغز کشف شده است و اینکه چگونه حضور آن در نهایت سبب از بین رفتن سلول های عصبی می شود. اما سوالات بیشماری وجود دارد، مانند اینکه چرا درمان هایی که پلاک های بتا آمیلوئید را مورد هدف قرار می دهند، انتظارات را برآورده نمی کنند.

یکی از موضوعات مورد توجه، تمرکز نه بر روی پلاک ها بلکه بر رابطه بتا آمیلوئید با گروهی از مواد شیمیایی حامل چربی به نام لیپوپروتئین است.

با استفاده از یک مدل موش تراریخته، محققان موسسه تحقیقاتی Curtin Health Innovation در استرالیا شواهد قانع کننده ای را کشف کردند که نشان می دهد پروتئین های بتا آمیلوئید تولید شده در نقاط دیگر بدن از طریق این سیستم انتقال چربی به مغز نشت می کنند.

این تحقیق در چهاردهم سپتامبر 2021 در PLOS Biology منتشر شد.

لینک مقاله: https://journals.plos.org/plosbiology/article?id=10.1371/journal.pbio.3001358