فهرست

تاریخچه

1- مرکز تحقیقات بیولوژی سلولی و مولکولی با هدف حمایت از پژوهشهای اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل و سایر محققین در زمینه علوم سلولی و مولکولی راه اندازی و از طرف وزارت متبوع در تاریخ 20/6/1387 موافقت اصولی و تاریخ 24/1/1393 موافقت قطعی اخذ گردید.  بررسی مکانیسم مولکولی دخیل در پاتوژنز بیماریهای غیر عفونی با تاکید بر بیماریهای شایع در منطقه از جمله سرطان، دیابت، بیماریهای قلبی عروقی ... تنها بخشی از اهداف استراتژیک این مرکز است. تیم های تحقیقاتی فعال در این مرکز در همکاری نزدیک با بخشهای بالینی به بررسی داروهای جدید، شناسایی مارکرهای زیستی در بیماریهای مختلف و همچنین مکانیسم سلولی و مولکولی آنها می پردازند. علاوه بر این، مرکز تحقیقات بیولوژی سلولی و مولکولی به کمک سایر محققین داخلی و خارجی به تولید علم با رویکردی کاربردی در پزشکی توجه ویژه داشته و نتایج تحقیقات به عمل آمده در مجلات مختلف علمی منتشر یا به صورت ثبت اختراع ارائه می شوند.

2- درحال حاضر تعداد 41نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه (اعم از آموزشی و پژوهشی) جزء اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات بیولوژی سلولی و مولکولی هستن ودر بخش های مختلف تحقیقاتی مشغول به کار می باشند. این مرکز دارای بخش ها و امکانات مختلفی می باشد که از مهم ترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1.اتاقهای کشت جهت انجام کشت سلول و انجام تستهای مربوطه

2.اتاق تمیز(Clean room) مستقر در بیمارستان آیت ا... روحانی با کلیه تجهیزات مرتبط

3. بخش مولکولی با تجهیزات مختلف مثل Real time PCR, PCR ، نانودراپ، ...

 

4. بخش پروتئومیکس با تجهیزات مختلف مثل انواع امکانات کروماتوگرافی (ساده ، HPLC ) و سیستم های مختلف الکتروفورز، الیزا و ...

 

5. بخش بافت شناسی با تجهیزاتی مانند دستگاه برش گیری انجماد (Frozen section) ، میکروتوم، میکروسکوپ فلورسنس،...

 

3- در این راستا مجله علمی پژوهشی مرکزInternational Journal of Molecular and Cellular Medicine (IJMCM) به نشر تحقیقات محققین کمک فراوانی نموده است. این مرکز صمیمانه از طرحهای پژوهشی محققین و دانشمندان عزیز کشورمان استقبال نموده و آمادگی خود را برای همکاری علمی در سطوح مختلف اعلام می دارد.