فهرست

امید به درمان کم شنوایی: 10 ژن شناسایی شدند

امید به درمان کم شنوایی: 10 ژن شناسایی شدند

 

محققان کالج کینگ لندن، موسسه کارولینسکا و دانشگاه اراسموس، ۱۰ ژن جدید مرتبط با کم شنوایی را شناسایی کردند.

این یافته‌ها که در مجله American Journal of Human Genetics (16 می 2022) منتشر شد، این درک را که آسیب شنوایی مرتبط با افزایش سن عمدتا از سلول‌های موی حسی سرچشمه می‌گیرد، با تردید مواجه کرد. محققان استدلال می کنند که استریا واسکولاریس، بخشی از حلزون در گوش، هدف جدیدی برای درمان هایی است که به افراد مبتلا به کم شنوایی کمک می کند.

این تیم تجزیه و تحلیل های ژنتیکی را که قبلا در مراکزی در سراسر جهان انجام شده بود، با استفاده از نمونه هایی از 723266 نفر از 17 مطالعه که از نظر بالینی تشخیص داده شده بودند یا اختلال شنوایی توسط خود فرد گزارش شده بود، مورد مطالعه قرار دادند. این متاآنالیز یکی از بزرگترین متاآنالیزهایی است که تاکنون در زمینه ژنتیک شنوایی انجام شده است. محققان 48 ژن مرتبط با کم شنوایی را شناسایی کردند، از جمله 10 نوع جدید که به تازگی با شنوایی مرتبط هستند.

تجزیه و تحلیل بیشتر با بررسی ژنتیک موش نشان داد که کاهش شنوایی مرتبط با افزایش سن به دلیل تغییرات در استریا واسکولاریس است که برای شنوایی ضروری است. نتایج، اهدافی را برای تحقیقات آینده ارائه می‌کند که می‌تواند درمان‌های کم شنوایی را بهبود بخشد.

لینک مقاله: https://www.cell.com/ajhg/fulltext/S0002-9297 (22)00158-6